Pörgés – forgás – forgástechnika – így fejlesztheted hatékonyan

Pörgés – forgás – forgástechnika?

A forgás az egyik legtrükkösebb része a táncnak, mivel egy nem táncoló ember egy átlagos napján nem igazán használja ezt a mozdulatot, így kezdő táncosoknak elsőre igazi fejtörést tud okozni. Cikkünkben pár olyan hasznos tippet és trükköt mutatunk be, amelyek folyamatos és rendszeres gyakorlásával igen hamar látványos eredményeket fogsz tudni elérni forgástechnikád terén.

Ahhoz, hogy táncod a lehető legszebb és igazán élvezetes legyen, elengedhetetlen, hogy olyan alapvető technikákat is elsajátíts, mint a helyes alaptartás, lábtechnika, vagy éppen a megfelelő forgástechnika – amiről ez a cikkünk is szól.

Először is nézzük meg, milyen fajta forgásokkal találkozhatsz a táncparketten:

Ha csoportokba szeretnénk bontani, akkor a forgások egyik csoportja a helyben forgás, „pirouette” (angol nyelvű anyagokban „whirl”-ként is találkozhatsz vele), amikor is a táncos egy lábon, helyben fordul. A másik csoport a haladó forgás vagy „chainé”, amikor többnyire sok kisebb forgással a táncos halad a parketten vagy színpadon.

A forgás nagysága szerint megkülönböztethetünk negyed, fél, egész forgásokat, de ¾-es, 3/8-os, és az egy egésznél nagyobb forgások is léteznek.

Akármelyik forgás is a cél, fontos, hogy fokozatosan álljunk neki, azaz ne várjuk el magunktól, hogy azonnal sikerüljön a teljes fordulat. A forgástechnikát fokozatosan, rendszeres gyakorlással tudjuk igazán fejleszteni, ezért legyünk kitartóak és céltudatosak.

Első kihagyhatatlan lépés – bemelegítés

Sokkal jobban fognak sikerülni a mozdulatok, és nem utolsó sorban a sérülésveszély is jelentősen lecsökken, ha gyakorlás előtt alaposan bemelegítünk. A meleg izomzattal és megfelelően átmozgatott ízületekkel egészen más dolgozni, mint ha csak nekiállnánk a forgásnak. Nem utolsó sorban, a bemelegítés segít ráhangolódni is az utána következő lényeges dolgokra. Kezdj pár lassú fejkörzéssel, majd fojtasd karkörzéssel hátra, majd előre. Jöhet pár törzsforgatás, csípőkörzés, majd a térdeidet és lábfejeidet is mozgasd át. Bemelegítésnél mindig fentről lefelé haladunk a testrészek átmozgatásával.

Az alapállás

Az egyik legfontosabb része nem csak a forgástechnikának, de az egész táncnak a helyes alapállás. A megfelelő pozícióban történő mozgás rengeteget javít a táncod külalakján is. Ne felejtsd el, hogy ez egy esztétikai sport, nagyon nem mindegy, hogy hogyan állsz oda a parkettára. Akkor is fordíts erre fokozott figyelmet, amikor „csak” gyakorolsz, akkor is, ha nem célod a fellépés vagy versenyzés. Sokkal jobb érzés lesz neked is amikor viszontlátod magad a tükörben, ha a megfelelő pozícióban tartod tested.

  • Vedd fel a kiinduló helyzetet a táncstílusnak megfelelő lábfej-tartással, a csípődet forgasd be (mintha képzeletben felhúznád a cipzárad).
  • A központod (a köldököd mögött találod) legyen kompakt, helyezd ide a fókuszod, gyűjtsd ide az energiád. Van aki úgy mondja, „Húzd be a hasad”. Fontos kiemelni, hogy bár feszes, fókuszált legyen ez a terület, mégse feszítsd túl annyira, hogy az egész tested befeszüljön. Csak annyira, hogy kapj még levegőt…
  • A fejtetőddel törekedj a plafon felé, az álladat emeld meg. Szemeiddel sohase a parkettát lesd, hanem nézz előre, a szemmagasságodtól egy picit felfelé. Ettől „megnyílsz” és úgy fogsz kinézni, mint aki tényleg jelen van a parkettán és nem csak véletlenül álldogál ott.
  • A vállaidat pár hátrakörzéssel mozgasd át, majd az utolsó körnél zárd hátul a lapockáidat.

Ezt a gondolatsort jegyezd jól meg, és gyakorlás közben többször is vedd fel ezt a pozíciót. Emlékeztesd magad a helyes tartásra hónapokig, akár évekig, hogy automatikussá váljon.

Most már mindjárt nekiállhatunk a forgás gyakorlásának, előtte azonban plusz egy tanács:

tánccipőben, tornapapucsban vagy zokniban gyakorolj. Mezítláb, vagy nem megfelelő lábbeliben tapadhat a talaj, ami a forgástechnikád ellensége.

Negyed fordulat

Mint korábban már említettük, a forgástechnika elsajátításánál és fejlesztésénél, ha igazán látványos eredményt szeretnél, akkor elengedhetetlen a rendszeres, fokozatos gyakorlás.

Kezdésnek kezdjünk egy „kisebb falattal”, a negyed fordulattal.

  • Helyezd a testsúlyod a jobb lábadra teljesen úgy, hogy ha akarnád, a balt meg tudd emelni.  A bal lábad legyen súlytalanul oldalra nyújtva.
  • Ügyelj arra, hogy testsúlyod a talpad elülső részén (macskatalp) legyen.
  • Tegyél 90 fokos fordulatokat jobbra, úgy, hogy testsúlyod végig a jobb lábadon maradjon.
  • Érdemes mindig egyik faltól a következőig fordulni, törekedj a pontos, egyforma fordulatokra.
  • Ezt a gyakorlatot végezd el a bal lábaddal is, értelemszerűen ekkor balra fogsz forogni.
  • Maradj végig fókuszált, ha kell, vedd fel újra az alapállást.

Félfordulat

Amikor a negyed fordulatok már mindkét irányba jó lennek, jöhet a következő lépcsőfok: a félfordulat!

Itt már nagyobb forgásmennyiségről van szó, amit elég nehéz lendületvétel nélkül megfelelően kivitelezni. Segítségül hívjuk hozzá a felsőtestünket is.

  • Helyezd a testsúlyod a jobb lábadra, a bal lábad legyen súlytalanul oldalra nyújtva, pont úgy, mint ahogy az előző gyakorlatnál.
  • Ügyelj arra, hogy testsúlyod a talpad elülső részén (macskatalp) legyen.
  • Jobbra fordulás előtt csavard el felsőtestedet balra, majd indítsd el azt jobbra és kövesse most már a lábad is.
  • Itt is figyelj a pontos fordulat mennyiségre, ne fordult se alul, se túl, törekedj pontosan fél fordulat megtételére.
  • Marad végig a jobb lábad felett.
  • Végezd el a gyakorlatot a bal lábaddal is, értelemszerűen ekkor balra fogsz forogni, a tested pedig fordulat előtt jobbra kell elcsavarnod a lendületvételhez.
  • Maradj végig fókuszált, ha kell, vedd fel újra az alapállást.

A fejkapás

Ahhoz, hogy jól koordinált, precíz és esztétikus legyen a forgásod, nem utolsó sorban pedig azért is, hogy ne szédülj el, sajátítsd el a fejkapás technikáját is.

Először lassan, lépésről lépésre gyakorold ki:

  • Válassz ki magad előtt egy stabil pontot (szemmagasságban), amire fókuszálsz.
  • Kezdj el lassan fordulni úgy, hogy fejed a választott pont irányába tartod addig, ameddig csak a tested engedi.
  • Ekkor kapd át a fejed az érkezés új irányába. Vagyis utoljára mozdul a fejed, de mégis elsőként érkezik meg.
  • Érdemes ezt is fokozatosan kigyakorolni, a félfordulattal együtt, mielőtt továbbmennél a teljes fordulathoz.

Teljes fordulat

Ha az előző lépéseket már kigyakoroltad, elérkezett az idő, hogy elsajátítsd a teljes fordulatot vagyis, mikor a kiinduló helyzetedből egy teljes fordulattal visszaérkezel ugyanabba a pontba.

Ehhez a forgáshoz megfelelő magabiztosság szükséges és sok gyakorlás, ne siettesd, ne legyél türelmetlen magaddal. Ha elsőre nem sikerül, ne add fel, hanem térj vissza az előző lépésekre is és gyakorolj szüntelenül.

A tökéletes teljes fordulathoz elengedhetetlen a helyes alapállás, idézd fel. Gondolj bele, hogy ha a pörgettyű tengelye eldől, a forgás is bizonytalan lesz, majd hamarosan abbamarad. Tested is így működik forgáskor, tehát nagyon figyelj arra, hogy gerinced – tested tengelye egyenes, a parkettával merőleges legyen. Fókuszod legyen teljesen magadon, illetve azon, amit éppen csinálsz.

Kivitelezése lényegében ugyanaz, mint a félfordulaté, csak nagyobb energiát, lendületet kell belevinned. Képzeld el fejben hol vagy és hova érkezel.

Egy kis videós segítség a gyakorláshoz:

Gratulálunk! A kemény munkád hamarosan beérik, napról napra egyre ügyesebb, tudatosabb és magabiztosabbá válsz a parketten.

Reméljük, hogy cikkünkkel sikerült kedvet csinálnunk Neked is, hogy még ma elhatározd, hogy belépsz a táncok varázslatos világába. Ne habozz, vágj bele bátran. Nézz szét tanfolyamaink, workshopjaink között és találd meg a számodra megfelelőt!